cute

sELaMaT dATanG kE bLoG sAYa, siLAlaH foLLoW daN kOmEn blOG sAYa.tERima kaSIh..

Tuesday 13 December 2011

salasilah Nabi Muhammad s.a.w

*menurut Ibn Abbas, Rasulullah s.a.w tidak dinasabkan kepada Ma'add bin Adnan dalam salasilah keturunannya.


BANI ISMAIL
  • Ketika Nabi Ismail masih kecil, Nabi Ibrahim diperintahkan oleh Allah S.W.T supaya membawa anaknya ke Tanah Suci Kaabah di Makkah dan meninggalkannya di sana supaya apabila dewasa nanti dia dapat mengembangkan ajaran Allah S.W.T di sana.
  • Nabi Ibrahim kemudiannya membawa isterinya, Hajar bersama-sama anaknya dan meninggalkan kedua-duanya berhampiran sebatang pokok, dan di tempat itulah kemudiannya telaga Zam Zam ditemui yang kemudiannya dikenali sebagai Makkah. Tempat ini merupakan sebuah lembah yang tandus, tidak berair serta tidak berpenghuni. Nabi Ibrahim meninggalkan air di dalam sebuah bekas yang diperbuat daripada kulit dan sebungkus buah kurma untuk isterinya Hajar dan tanpa sepatah kata, dia meninggalkan tempat itu. 
*Perbualan pendek antara Hajar dan Nabi Ibrahim.


Kemudian Hajar kembali semula kepada anaknya. Apabila Nabi Ibrahim hilang dari pandangan di sebalik bukit, dia tidak dapat lagi melihat isteri dan anaknya, dia berhenti dan berpaling ke tempat itu ( kemudian mendirikan kaabah ) dan berdoa kepada Allah S.W.T yang bermaksud:

*bersambung kisahnya~~

No comments:

Post a Comment